Suspendre le temps. avec du tulle.

Coucou,

alors pour le premier workshop de l’année, on a eu un mandat du Grand Prix International de l’Horlogerie de Genève:

« In this workshop, you’ll start the academic year with a little glitter.
You will be working on a monumental projection + animation content for the very fancy Grand Prix International de l’Horlogerie de Genève.
Media Design have been asked to produce the animated content of this show that will take part on november 8th 2017.
The brief is simple: give the audience an innovative visual show, with projection, mapping and scenography.
The ceremony will take place in the Theatre du Léman in Genève presented by Edouard Baer, a french actor on the 8th of november 2018.
All the famous a prestigious watch brands will be there and fight for the awards, all really similar to the movies awards.
Our part will be to add to this ceremony a little surprise. They wand us to give the show a little twist that is not too previsible. I suggest to work with a very interesting
projection support: mosquito net! We will test it together on a small scale maquette. (…)
and we’ll have to make it clean and perfect for the ceremony.
3. 2. 1. GO! Enjoy this little glitter and make sure to produce a nice work for your portfolio 🙂 »

Voilà voilà, premier workshop sans pression. ♪ ♫

Du coup, comme d’habitude en ce qui me concerne (et en ce qui concerne les gens qui bossent avec moi), je souffre à trouver une idée. Avec Ma* on aimait bien l’idée de « portes », des « portes du temps ».

Pourquoi la porte ? Parce qu’on s’est tapé les vidéos de cérémonies des années précédentes et alors si il y avait un truc que j’ai retenu des récompensés, c’était les discours du style « notre montre, représente l’équilibre [parfait] entre héritage et innovation, tradition et modernité ».

D’ailleurs quand j’ai cherché l’antonyme d’héritage, Ma m’a dit que ça ne pouvait pas exister. J’ai dit « d’accord » mais j’ai quand même vérifié et c’est vrai qu’il n’y en a pas.

Du coup on s’est dit que la porte, pouvait incarner la transition entre le passé (devant la porte) et le futur (derrière la porte). Et ce passage de la porte serait alors le moment présent.

Et puis j’ai reçu un sms à 16:43 le 20 septembre 2017

[Extrait de Wikipedia : Janus is the god of beginnings, gates, transitions, time, duality, doorways passages, and endings. ]

Frontière – temps

Poetic

😉

MAIS BON, c’est pas tout d’aimer les portes, la question restait comment créer une installation qui produit le fameux « wow effect » sans niker la cérémonie ?

Alors du coup on s’est greffé au groupe de Iv & Re. qui eux, avait aussi un concept mais pas vraiment d’idées de proto, ou vice-versa.

Finalement, on aimait bien leur idée de « suspendre le temps », alors on est partis là dessus: on s’est dit qu’on pourrait faire une structure en suspension en plusieurs couches qui encadrerait la scène et projeter des séquence de particules.    To be continued…

 

 

*Deux premières lettres de mes copains de classe.

 

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Reimage-ing Geneva

Collective Tool for Better Urban Future

 

Context:

Urban planning includes many dimensions such as transport, economy, people, etc. Actors with different interests strive to be heard. All these relationships between humans and their environment shape a city and should condition town planning. Unfortunately, most of the time, there is a gap between people’s needs and well-being and what a city offers. Citizens are often excluded from the town planning process, they do not have the opportunity to give their opinion about what they need or do not know how to express it.
In this context I wanted to create a space where citizen can think about their wishes and express those in a simple way. Reimage- ing, that is, reimagine, could work as comunication tool between town planners and citizens.

Why does it matter?

Each participant has memories, feelings and meanings associated with the places that Reimage-ing Geneva proposes. The mechanics are simple but the final piece is a rich digital expression. The reason why people have chosen to put a particular element at a specific place is far from being insignificant. Indeed, the key of this tool resides in the commentaries. The image in itself does not mean much because each person associates her or his own meaning to the element they chose. Moreover, people add some elements not for the object itself but for what it represents to them. Hence, people would add a unicorn, not because they want a proper unicorn in Geneva but to express their need for “more fantasy” in the urban, “more fun” to quote them. That is why the application Reimage-ing Geneva associated with discussion leverages needs and generated ideas.

It is about given a voice to the citizens for a better urban future.

How does Reimage-ing Geneva work?

Reimagine Geneva is a web application where citizens of Geneva can reimagine a well-known place of their city through a symbol system. This could be use as tool within the context of a workshop organized by the city.
First, participants are being asked to choose a place of Geneva that they would like to enhance through a graphic language.

They can then add and place objects on the scene. In this way, people can give a visual representation of the city of their dreams.

During the workshop, people would be encouraged to comment what they are doing and why, and to give a final comment when they finish their creation.

 

 

«I would like red poppies in Geneva»

 

 

The Reward Box

 

© Emily Bonnet

Concept :

The Reward Box est un dispositif qui récompense l’effort physique.

En pratique, c’est une boîte connectée à une application smartphone qui compte le nombre de pas. L’utilisateur rentre son challenge en nombre de pas dans un formulaire, glisse une récompense de son choix dans la boite et la ferme en soumettant le formulaire.

Il peut ensuite suivre son évolution sur l’application. Une fois l’objectif fixé atteint, la boîte s’ouvre et la récompense est désormais accessible.

Ce projet vise à mettre le doigt sur des tendances de notre société. à savoir : se motiver à accomplir une tâche par la perspective d’une récompense, et celle de toujours se récompenser après un effort. The Reward Box matérialise un comportement fréquent qui est ancré et intégré dans la société mais bien souvent de manière inconsciente.

Le but c’était aussi de mettre en lumière les dérives des applications de santé, de quantified self, qui risquent de renforcer des troubles du comportement de comportement alimentaire mais aussi les tendances de n’effectuer des efforts non pas pour l’action en soi mais pour la récompense qui en découle.

 

 

Interface web :

merci à :

Daniel S., Pierre C., Nina S., Lucy S., Elena A., Marielle S., Stephen G., Camille S., Laura C., Coline C., Pierre R., Felicien G., Corentin B, Yohan D., Julien, Yann L., Alexandre S., Isra V., Margaux C., Morgan B. et Théo G.